Co warto wiedzieć o druku biletów?

Druk biletów

Organizując koncert, imprezę lub mecz prawdopodobnie staniesz przed pytaniem – czy, jakie i gdzie drukować bilety. Poznaj najważniejsze informacje, dzięki którym drukowanie biletów nie będzie miało dla Ciebie tajemnic.

Projekt  i druk biletów – o czym pamiętać?

Każdy organizator imprez i eventów – wcześniej czy później – stanie przed wyborem projektu i rodzaju biletu. O zamówienie własnych biletów powinny zadbać także istotne miejsca na mapie turystycznej – muzea, zoo lub inne lokalne atrakcje. Warto pamiętać, że bilet wstępu pełni kilka funkcji. Organizatorom ułatwia podliczenie i rozdysponowanie miejsc, uczestnikom umożliwia wstęp, a ponadto stanowi – często bardzo cenną – pamiątkę z danego miejsca lub wydarzenia. Właśnie dlatego warto dobrze przemyśleć projekt biletów – tak, aby ten mały karnet sprostał tym trzem ważnym funkcjom.

Warto zatrudnić doświadczonego grafika, który połączy te elementy w spójnym, dopasowanym i zgodnym z trendami projekcie. A druk? Ten oczywiście zawsze powierzajmy zaufanej, profesjonalnej firmie. Obecnie druk biletów można zlecić na zewnątrz – np. drukarniom internetowym, co znacznie skróci zarówno czas, jak i koszty druku.

Rodzaje biletów

Poza projektem, istotny jest też wybór formy, formatu i podłoża, na jakim będziemy drukować.

  • Tutaj jest wiele opcji, z czego najczęściej wybierane są prostokątne bilety w formacie około 55 x 170 mm. To format wygodny, bo mieści się w kieszeni i portfelu, a ponadto ma perforowaną przestrzeń, wydzieloną do personalizacji – numeracji lub imiennego zaproszeni danej osoby.
  • Warto drukować bilety, posiadające specjalny perforowany blankiet – do oderwania. Przestrzeń z perforacją ma wiele zastosowań – często jest odrywana w czasie sprawdzania – pozwalając wygodnie kontrolować bilety i monitorować liczbę uczestników. Coraz częściej, zamiast numeracji biletów, drukowane są po prostu personalizowanie kody – paskowe lub QR.
  • Warto też pamiętać o tym, aby bilety były drukowane i grupowane w bloczkach – co ułatwi ich liczenie i odrywanie. Bilety są klejone w bloczki mające od kilkudziesięciu do kilkuset sztuk. Ułatwia to dystrybucję i uporządkowanie nakładu
  • Bilety mogą być drukowane na różnych podłożach – od offsetowych przez powlekane i ozdobne. Warto jednak wspomnieć, że największą popularnością cieszą się podłoża niepowlekane, offsetowe. Głównie dlatego, że są lekkie, tanie, a do tego z łatwością można po nich pisać lub np. przybijać na nich pieczątki.

Bileciki do druku poproszę!

Podczas projektowania i przygotowania biletów do druku, warto pamiętać o kilku podstawowych elementach. Przede wszystkim, zanim rozpoczniemy projektowanie – zdecydujmy, na jakim formacie będziemy drukować bilet. Jeśli zdecydujemy się na bilet z perforacją – pamiętajmy, by uwzględnić w projekcie zarówno wygląd całości, jak i to, jak bilet będzie się prezentować po oderwaniu użytku.

  • Przy przygotowaniu biletu do druku, pamiętajmy też o uwzględnieniu ewentualnej przestrzeni na numerację/imię lub pieczątki. Ten obszar powinien zostać pusty, bez zadruku (najlepiej na papierze niepowlekanym).
  • Oczywiście uwzględnijmy też format biletu – tzn. obszar netto, brutto i marginesy bezpieczeństwa. Przypomnijmy, że do formatu netto należy dodać spady drukarskie (zwykle 3 mm z każdego boku).
  • Koniecznie uwzględnijmy też marginesy wewnętrzne – czyli bezpieczny obszar wokół projektu, który zmniejsza ryzyko przycięcia ważnych elementów projektu. Zastosowane tło lub patterny zawsze dociągnijmy aż do krawędzi pliku.
  • Oczywiście, pamiętajmy także, by projektować w przestrzeni kolorystycznej CMYK (a nie RGB) i żeby zamienić fonty na krzywe, a także, aby umieścić czytelny font oraz grafiki w dobrej jakości.

Bilety do ciekawych miejsc lub na wydarzenia mogą latami stanowić cenną pamiątkę i wspomnienie miłych chwil. Zadbajmy więc o to, by były one nie tylko dobrze zaprojektowane i wydrukowane, ale także, aby ich projekt był dopasowany i ponadczasowy.